انواع سیستم های اطفاحریق گازی عامل پاک و کاربردهای آنها

انواع اطفاحریق گاز

انواع سیستم های اطفاحریق گازی عامل پاک و کاربردهای آنها

انواع سیستم های اطفاحریق گازی و کاربردهای آنها

شرکت ها و یا سازمانها دارای اتاق اسناد و بایگانی ، تجهیزات مخابراتی و الکتریکی ، اتاق سرور و دیتاسنتر و یا اتاق های برقی هستند ، برای جلوگیری از نابود شدن اطلاعات و وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر و هزینه های بالای آتش سوزی و از بین رفتن اطلاعات که بسیار با ارزش هستند از انواع سیستم های اطفاحریق عامل پاک برای محافظت استفاده می کنند. زیرا آنها سیستم های اطفا حریق گازی (بی آب ) هستند که با گازهای بی اثر و مواد شیمیایی آتش سوزی را خاموش می کنند. این عوامل مهار آتش تقریباً نیازی به پاکسازی نداشته و غیر رسانا هستند هستند از طرفی سیستم ایده آل برای آتش سوزی کلاس A ، B و C به شمار می روند . از آنجا که سیستم های آب پاش آتش نشانی از آب برای جلوگیری از انتشار آتش سوزی و اطفاحریق استفاده می کنند ، نمی توان در این مکان ها از آن استفاده کرد زیرا آب به خودی خود باعث آسیب رساندن به این تجهیزات می شود.

انواع سیستم های اطفاحریق گازی پاک

سیستم های اطفاحریق گازی و سرکوب آتش به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که در زیر به آن ها اشاره شده است

سیستم اطفاحریق گاز پاک FM200

سیستم اطفاحریق گاز FM200 یکی از سیستم های گازی عامل پاک می باشد که آتش را با جذب سریع گرما خاموش می کند. ماده خاموش کننده به عنوان گاز مایع فشرده شده در سیلندرهای FM200 نگهداری و ذخیره می شود و نزدیک به محلی که از آن محافظت می شود ، قرار می گیرد.

این مطلب را هم ببینید
محل نصب شیرهای هیدرانت آتش نشانی

با فعال شدن سیستم، عامل در داخل سیستم جریان می یابد و به گازی تبدیل می شود که آتش را تا حداکثر زمان 10 ثانیه یا کمتر خاموش می کند .

گاز fm200 ماده گازی بی خطر برای استفاده در فضاهایی است که انسان در آن حضور دارد و اغلب در اتاق های سرور مورد استفاده قرار می گیرد.

متأسفانه ، سیستم های FM200 یکی از بالاترین رتبه های تخریب کننده اوزن را از سه نوع اصلی سیستم های اطفاحریق عامل پاک دارند.

سیستم اطفا حریق گاز پاک  Novec 1230

سیستم های اطفاحریق گاز Novec 1230 از لحاظ عملکرد و اطفاحریق مانند سیستم های اطفاحریق fm200 هستند.

این سیستم ها با از بین بردن گرما موجب خاموش کردن آتش می شوند و می بایست نزدیک به محلی که از آن محافظت می کند قرار بگیرد.

بر خلاف سیستم های FM 200 ، عامل به عنوان مایع ذخیره می شود و هنگام تخلیه به یک گاز تبدیل می شود.

این عامل پاک جایگزینی برای هالون و جایگزینی برای عامل خاموش کننده هیدروفلوروکربن است .

همچنین استفاده از آن در مناطقی که افراد در آن مشغول به کار هستند یا تردد دارند امن ترین است و در مراکز پردازش داده ها ، اتومبیل های مسابقه و تأسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مطلب را هم ببینید
سیستم هشدار ایمنی یا بادیگارد دستگاه تنفسی چیست

سیستم اطفاحریق عامل پاک گاز بی اثر

سیستم های اطفاحریق عامل پاک گاز بی اثر از ترکیبی از گازهای بی اثر استفاده می کنند که به عنوان گاز وجود دارد و هنگام انتشار در محل باعث کاهش اکسیژن در منطقه آتش می شوند و آتش را خاموش می کنند.

بر خلاف سایر سیستم ها ، سیلندرهای گاز بی اثر بسیار تحت فشار بوده و در نزدیکی منطقه ای که از آن محافظت می کنند قرار دارند. برخی از معایب آنها این است که برای اطفاحریق و مهار آتش سوزی به عامل گاز بیشتری احتیاج دارند ، بنابراین فضای بیشتری را به خود اختصاص می دهند و جا گیر هستند.

علاوه بر این ، سیستم های اطفاحریق گاز عامل پاک بی اثر ، زمان زیادی طول می کشد تا فعال شوند .

سیستم اطفاحریق عامل پاک گاز بی اثر شامل دو نوع  INERGEN و CO2 است. که به بررسی آن ها می پردازیم

INERGEN

سیستم های اطفاحریق عامل پاک  INERGEN از ترکیبی از نیتروژن ، آرگون و دی اکسید کربن برای سرکوب و مهار آتش سوزی استفاده می کنند. از بین سه نوع اصلی سیستم های اطفاحریق عامل پاک آتش نشانی ، INERGEN  تنها سیستمی است که پتانسیل گرمایش جهانی ندارد. این سیستم ها برای استفاده در فضاهای اشغالی توسط انسان بی خطر هستند و اغلب در بایگانی های تاریخی ، موزه ها و گالری های هنری قرار دارند.

این مطلب را هم ببینید
اطفاحریق FE36 چیست ؟ مزایا و کابرد آن

CO2

سیستم های اطفاحریق co2  گاز دی اکسید کربن اکسیژن را کاهش داده و آتش را خاموش می کند.

از آنجا که CO2 خطرات سلامتی برای انسان در سطح مشخصی به وجود می آورد ، این نوع سیستم معمولاً گزینه ای برای فضاهای مانند اتاق های برقی ، غرفه های اسپری و محل نگهداری مایعات قابل اشتعال است.

متأسفانه ، این سیستم ها گاه در مناطق و مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن نیروس انسانی تردد دارد یا مشغولبه کار هستند. در این موارد ، سازمان ها و موسسات باید اقدامات احتیاطی اضافی را انجام دهند و برای ایمنی ساختمان و افراد برنامه ایمنی در نظر بگیرند.

سه نوع اصلی سیستم اطفاحریق عامل پاک برای بسیاری از برنامه های مشابه استفاده می شود.

متأسفانه ، سیستم کاملی وجود ندارد و هرکدام از سیستم های اطفاحریق ، موارد مثبت و منفی خود را دارند.

بهترین گزینه برای شما صحبت با یک متخصص است. آنها آنچه را که شما برای محافظت کارایی ، خطرات ، هزینه و آنچه برای شما مهم است برای تهیه یک راه حل شخصی متناسب با نیازهای شما ارزیابی می کنند.

تیم فنی و مهندسی این شرکت نیازهای آتش نشانی شما را درک می کند و آماده مشاوره رایگان به شما است

شرکت توسعه تجهیز ایرسا ( ایران اطفا سابق ) بهترین و یکی از بزرگترین تأمین کنندگان و ارائه دهندگان تجهیزات آتش نشانی در کشور ، متخصص در سیستم های اطفاحریق ، تجهیزات آتش نشانی و سیستم های اعلام حریق می باشد.هر یک از کارشناسان ما بطور مداوم جدیدترین آموزش های لازمه در این زمینه را دریافت می کنند. امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید. بگذارید آن ها بهترین مشاوره و راهنمایی ، برای یافتن یک سیستم ایده آل متناسب با نیازهای شما را معرفی کنند.

این مطلب را هم ببینید
روش های جمع کردن شیلنگ های آتش نشانی
پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران