سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور

اعلام و اطفای حریق اتاق سرور

سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور

اتاق سرور ها و دیتاسنتر ها همیشه دارای داده ها و اطلاعات بسیار مهم و سخت افزاری با ارزش بالا هستند. در حین انجام طراحی مرکز داده و اتاق سرور ، باید از چگونگی محافظت از سخت افزار و داده های دیتاسنتر در برابر شرایط فورس ماژول مانند آتش سوزی ، سیل ، زلزله تدابیری اندیشیده شود.

از آنجا که هزینه سخت افزار و خرابی تجهیزات اتاق سرور و دیتاسنتر و بویژه اطلاعات آنها بسیار بیشتر از هزینه نصب سیستم اعلام و اطفای اتاق سرور است. شرکت های طراحی مرکز داده میلیون ها دلار را صرف محافظت از اتاق سرور و دیتاسنتر به ویژه در برابر آتش سوزی می کنند.

 

سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک FM200 رایج ترین سیستم اطفاء حریق در اتاق سرور و دیتاسنتر است. سیستم اطفاحریق اسپرینکلر ( آبی ) روشی برای خاموش کردن آتش سوزی های معمولی است و در دیتاسنتر قابل استفاده نیست. زیرا آب به خودی خود می تواند به رایانه ها و سرورها آسیب های غیرقابل جبران برساند و به کل تجهیزات را نابود کند.

 

 از این رو به سیستم اعلام و اطفای حریق “بی آب” احتیاج داریم که در جلوگیری از آتش سوزی به تجهیزات فناوری اطلاعات و تجهیزات الکترونیکی آسیب نرساند. از این رو برای مهار آتش ، از اطفاحریق گازی که مناسب اتاق سرور می باشد می بایست استفاده نمود.

این مطلب را هم ببینید
شیلنگ آتش نشانی هوزریلی و ساختار آن

سیستم اطفا حریق FM 200 به دلیل ویژگی هایی که دارد معمولاً برای اتاق سرور و دیتاسنتر استفاده می شود.

سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور متشکل از گازی است که در سیلندر های مخصوص fm200 ذخیره شده ، شیر برای تخلیه گاز fm200 که بر روز سیلندر بسته می شود، آشکارسازهای حرارتی و دودی آتش نشانی که در مرحله اولیه آتش سوزی را شناسایی می کند ، کنترل پنل اعلام حریق  که اطلاعات مربوط به حریق و گرما را دیافت می کند و سپس زنگ هشدار را به صدا در می آورد ، لوله کشی برای عبور عامل گازی برای انتشار و نازل برای پاشش گاز fm200 به اتاق سرور.

در آتش سوزی پس از آنکه آشکار ساز های حرارتی و دودی حریق و حرارت را شناسایی کردند اطلاعات مربوطه را به کنترل پنل اعلام و اطفای حریق می دهند ، کنترل پنل مرکزی اعلام و اطفای حریق زنگ هشدار قبل از تخلیه را به صدا در می آورد و پس از گذشت زمان معینی به شیربرقی روی سیلندر سیگنال تخلیه ارسال می کند تا گاز ذخیره شده در سیلندر FM200 را تخلیه و توسط نازل های نصب شده در اتاق سرور منتشر کند.

همچنین می توان سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور ( اطفا حریق اتوماتیک fm200 ) را به روش دستی نیز تخلیه کرد که در زیر به روش های مختلف تخلیه دستی اشاره شده است .

  • از طریق دکمه تخلیه روی پنل اعلام و اطفای حریق که معمولا داخل یک باکس زرد رنگ روی پنل می گیرند و دارای دو دکمه هستند.کنترل پنل اعلام و اطفاحریق
این مطلب را هم ببینید
تعمیر و نگهداری شیرهیدرانت آتش نشانی

 

  • از طریق شستی تخلیه ( شستی زرد رنگ ) اطفا حریق که خروجی آن از پنل گرفته می شود.

شستی تخلیه اطفاحریق

شیر fm200 با تخلیه دستی

لازم به ذکر است کنترل پنل باید از طریق UPS تغذیه شود و باید دارای باتری داخلی باشد.

اعلام و اطفای حریق اتاق سرور

انواع مختلفی از سیستم های اعلام و اطفای حریق گازی موجود است. اطفاحریق گازی اتاق سرور و دیتاسنتر باید شرایط خاصی را برآورده کند. در طراحي اتاق سرور ، انتخاب درست نوع اطفا حریق گازي تصميم بسیار مهمي است. ( دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ir125.org )

معمولا سیستم اطفاحریق FM200 برای اطفاحریق آتش سوزی دیتاسنتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

الزامات و مزایای سیستم اطفاحریق FM200  :

نیاز به سیستم اعلام و اطفای حریق مناسب اتاق سرور

سیستم اطفا حریق اتوماتیک برای اتاق سرور و دیتاسنتر باید الزامات خاصی را رعایت کند. باید سریع ، تمیز و پاک ، بی بو ، غیر سمی ، غیر رسانا ، بی رنگ ، دوستدار محیط زیست باشد و به فضای کمتری در احتیاج داشته باشد.

شما در اتاق سرور خود نیاز به سیستم اعلام اطفای حریق دارید که در صورت بروز آتش سوزی ، انتشار و تخلیه گاز آن باید با حداقل تأخیر در زمان ممکن باشد تا خسارات به حداقل برسد و این بدان معنی است که باید فرآیند تخلیه گاز بسیار سریع اتفاق بیفتد.

این مطلب را هم ببینید
آزمایش و تست شیرهیدرانت آتش نشانی

پس از انتشار گاز و فرآیند اطفا حریق ، نباید هیچ گونه اثری از آن باقی بماند. باید عامل گازی پاک باشد و ایجاد لک ، اثرات چسبندگی ، کثیفی روی تجهیزات و بردهای الکتریکی و … بجا نگذارد.

همچنین نباید پس از انتشار در محیط دارای بوی بدی باشد.

 برای جلوگیری از ایجاد خطرات برای انسان ها و موجودات زنده ، می بایست غیر سمی باشد.

عامل گازی نباید رسانای گرما یا الکتریسیته باشد که در این صورت می تواند خسارت بیشتری به همراه داشته باشد.

 با توجه به هزینه های بالای املاک و مستغلات بخصوص برای اتاق سرور و دیتاسنتر ، تجهیزات و سیلندرهای سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور  گازی باید کمترین فضای ممکن را استفاده کند.

 

بررسی انواع سیستم های اطفاحریق اتوماتیک

آتش سوزی در اتاق سرور و دیتاسنتر با دو روش عمده قابل سرکوب است:

روش اول سیستم اطفاحریق است که باعث کاهش سطح اکسیژن برای خاموش کردن آتش می شود. این میزان اکسیژن را به 15٪ کاهش می دهد ، بنابراین باید برای کارکنان در فضا ایمن تر باشد.

روش دوم به نام اطفا حریق گازی عامل پاک که از مکانیزم خنک کننده برای خاموش کردن آتش استفاده می کند.

سیستم اطفا حریق گاز عامل پاک از انواع مختلفی از گازهایی مانند FM-200 ، Halon 1301 ، CO2 و غیره استفاده می کند.

این مطلب را هم ببینید
مراحل بازدید دستگاه تنفسی

FM200 همچنین به عنوان HFC-227ea خوانده می شود (نام شیمیایی heptafluropropane است). FM200 به فضای کمتری نسبت به ماده CO2 احتیاج دارد. هر دو گاز سازگار با محیط زیست هستند. نصب FM200 ساده است. استفاده از اطفاحریق CO2 برای فضاهایی مناسب است که افراد و کارکنان داخل آن مشغول به کار نباشند و همیشه خالی باشد در حالیکه FM200 برای فضاهای اشغالی نیز ایمن است.

 

مزایای FM200

در بین کلیه سیستم های اطفا حریق گازی ، طراحی و استفاده از سیستم اطفا حریق FM200 برای اتاق سرور متداول است.

 

برخی از مزایا سیستم اطفای حریق fm200 عبارت اند از:

fm200 گازی تمیز برای طبیعت : پس از رهاسازی هیچ گونه اثری از آن باقی نمی ماند و باعث آسیب دیدن تجهیزات و اسناد IT نمی شود.

این ماده گازی سریع عمل می کند و سریع منتشر می شود : در حدود 10 ثانیه و کمتر

کاملاً سازگار با محیط زیست است :  باعث از بین رفتن لایه ازن نمی شود.

ایمن برای افراد : برای فضاهایی که افراد و کارکنان در آن مشغول به کار هستند کاملاً بی خطر است. و در صورت انتشار هیچ آسیبی به سیستم تنفسی یا بینایی نمی زند.

غیر رسانا : عامل گازی fm200 رسانای الکتریسیته و حرارت نیست

این مطلب را هم ببینید
روش های جمع کردن شیلنگ های آتش نشانی

 فضای مورد نیاز کم : fm200 به سه برابر فضای کمتری نسبت به گاز CO2 احتیاج دارد.

 

تیم فنی و مهندسی این شرکت نیازهای آتش نشانی شما را درک می کند و آماده مشاوره رایگان به شما است

شرکت توسعه تجهیز ایرسا ( ایران اطفا سابق )  بهترین و یکی از بزرگترین تأمین کنندگان و ارائه دهندگان تجهیزات آتش نشانی در کشور ، متخصص در سیستم های اطفاحریق ، تجهیزات آتش نشانی و سیستم های اعلام حریق می باشد.هر یک از کارشناسان ما بطور مداوم جدیدترین آموزش های لازمه در این زمینه را دریافت می کنند. امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید. بگذارید آن ها بهترین مشاوره و راهنمایی ، برای یافتن یک سیستم ایده آل متناسب با نیازهای شما را معرفی کنند.

نظرات (2)

علیپور

ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

    مدیر

    سلام . موفق و پیروز باشید.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران