سیستم رتبه بندی خاموش کننده ها

سیستم رتبه بندی خاموش کننده ها

همان گونه که قبلا بیان شد خاموش کننده های قابل حمل با توجه به کلاس های مختلف حريق دسته بندی شده و دامنه کاربرد آنها تعریف می شود و بر همین اساس اطلاعات مربوط به خاموش کننده ها بر روی بدنه آنها نصب میشود . علاوه بر نوع دسته بندی که به وسیله حروف D، C ، B ، A و K معرفی شد خاموش کننده های کلاس A و B با توجه به قابلیت عملکردشان با اعداد رتبه بندی شده اند.

اساس تعیین کلاس های مختلف خاموش کننده و سیستم رتبه بندی عددی بر پایه آزمایش های استاندارد انجام شده است. این آزمایش ها برای تعیین قدرت خاموش کنندگی انواع مختلف خاموش کننده ها انجام شده است. در جدیدترین طبقه بندی خاموش کننده های کلاس K مناسب اطفاء حریق های متوسط اشپزی تعیین شده اند.

 

رتبه بندی کلاس A

خاموش کننده های قابل حمل کلاس A از شماره 1-A تا ۴۰-A رتبه بندی شده اند. این رتبه بندی بر اساس قابلیت خاموش کننده در کنترل و اطفاء حریق یک مکعب مشبک چوبی در ابعاد یک متر است . رتبه بندی خاموش کننده های آبی کلاس A بر اساس مقدار ماده خاموش کننده، مدت زمان و مساحت تخلیه ای است که برای اطفاء نمونه مورد آزمایش در نظر گرفته شده است. برای رتبه 1-A مقدار ۵ لیتر آب و برای رتبه ۲-A دو برابر مقدار قبلی یعنی ۱۰ لیتر آب محاسبه شده است. به همین ترتیب اگر شماره خاموش کننده ای ۱۰-A باشد به این معنی است که قدرت خاموش کنندگی آن ۱۰ برابر خاموش کننده 1-A است.

 

این مطلب را هم ببینید
اطفاحریق fm200 چیست ؟ ایمنی ، عملکرد و مزایای fm200

رتبه بندی کلاس B

خاموش کننده هایی که برای اطفاء حریق های کلاس B استفاده میشوند از شماره 1-B تا ۶۴۰-B رتبه بندی شده اند. مبنای این رتبه بندی بر اساس مقدار فوت مربع مایع قابل اشتعال در حال سوختنی است که توسط یک فرد مبتدی اطفاء می شود. عملکرد یک فرد مبتدی برای اطفاء حریق ۱ فوت مربع ( ۰ / ۰۹ مترمربع) برای هر رتبه عددی خاموش کننده مورد پذیرش قرار گرفته است. به عنوان نمونه اگر در این گروه شماره خاموش کننده ای ۱۰-B باشد بدین معنی است که قدرت خاموش کنندگی آن ۱۰ برابر خاموش کننده ۱-B بوده و در نتیجه توانایی اطفاء حریق شامل مایعات اشتعال پذیر به مساحت ۱۰ فوت مربع (۰/۹ متر مربع) را دارد.

 

رتبه بندی کلاس C

هیچ آزمایش ویژه ای که قدرت خاموش کننده های مناسب کلاس C را تعیین کنید وجود ندارد. دلیل این امر نیز این است که جریان الکتریسیته نمیسوزد بنابراین امکان رتبه بندی خاموش کننده های کلاس C وجود ندارد در نتیجه خاموش کننده های این گروه تنها با حرف C نشان داده می شوند. در حقیقت حریق کلاس C یکی از انواع حريق های کلاس A يا B بوده با این تفاوت که شامل تجهیزات الکتریکی برق دار است. اگر خاموش کننده ای مناسب کلاس C باشد به این معنی است که غیر رسانا است. رتبه بندی کلاس D

رتبه بندی انواع مختلف خاموش کننده های کلاس D بستگی به نوع فلزات قابل اشتعالی دارد که مورد آزمایش قرار گرفته اند. جهت رتبه بندی موارد ذیل در نظر گرفته می شوند:

واکنش بین فلز و ماده خاموش کننده و میزان سمی بودن ماده خاموش کننده • میزان سمی بودن بخارات تولید شده و محصولات احتراق و نسبت مدت زمانی که طول می کشد سوخت بدون استفاده از ماده خاموش کننده سوخته و تمام شود به مدت زمانی که طول

می کشد تا حریق با استفاده از ماده خاموش کننده اطفاء شود.

رتبه بندی کلاس K

خاموش کننده هایی برای اطفاء حریقهای این کلاس مناسب شناخته میشوند که قابلیت صابون سازی در حریقهای شامل روغن های گیاهی، روغن بادام زمینی و سایر روغن هایی که فاقد اسیدهای چرب بوده یا مقدار اسیدهای چرب آنها کم است را داشته باشند. قابلیت اطفاء حریق یک ظرف گود با مساحت سطح ۰ /۲ مترمربع حداقل شرط لازم برای رتبه بندی خاموش کننده های کلاس K است.

 

این مطلب را هم ببینید
اطفاحریق FE36 چیست ؟ مزایا و کابرد آن

علامت گذاری چندگانه 

خاموش کننده هایی که برای اطفاء بیش از یک کلاس حریق مناسب باشند با ترکیبی از حروف A،B و C و علائمی که مخصوص هر کلاس خاموش کننده است نشان داده می شوند. سه ترکیب A– B – C ، A – B و B – C از شناخته شده ترین این نامگذاری ها هستند. تمامی خاموش کننده های جدید باید دارای این نوع علامت گذاری باشند در غیر این صورت نباید مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان نمونه اگر روی یک خاموش کننده چندمنظوره پودر خشک شیمیایی علامت۲۰- A– ۴ B :C درج شده باشد اطلاعات خاموش کننده عبارتند از: و در حریقهای کلاس A قابلیت اطفاء خاموش کننده ۴ برابر خاموش کننده 1-A است. و در حریقهای کلاس B قابلیت اطفاء خاموش کننده ۲۰ برابر خاموش کننده 1-B است بدین معنی که قابلیت خاموش کنندگی یک لایه عمیق از مایعات قابل اشتعال به مساحت ۲۰ فوت مربع (۱/ ۸ مترمربع) را دارد. و خاموش کننده رسانای جریان برق نیست بنابراین برای استفاده در حریقهای شامل تجهیزات برق دار مناسب است.

خاموش کننده های قابل حمل به دو روش شناخته می شوند. روش اول از طریق شکل هندسی، رنگ مخصوص و حروفی است که در داخل شکل هندسی مربوطه نشان داده شده است و روش دوم روشی است که توسط ۱۰-NFPA توصیه شده است در این روش از علائم تصویری استفاده میشود این علائم نشان دهنده مناسب ترین کلاس حریق جهت استفاده خاموش کننده در آن کلاس است. در این روش انواع حريق هایی که خاموش کننده نباید برای اطفاء آنها مورد استفاده قرار گیرد نشان داده میشود.

این مطلب را هم ببینید
سیستم اعلام و اطفای حریق اتاق سرور

نظرات (2)

سحر

با سلام روی کپسولهای آتش نشانی عدد1 و … نوشته نشده مانند A-1 یا B-2 برای اینکه متوجه بشیم هر کپسول چند کیلویی برای هر یک از این تقسیم بندی ها است از چه جدولی استفاده کنیم ممنون

مدیر

سلام و عرض ادب
بنده منظور شما رو متوجه نشدم ، اگر مشکل یا سوالی دارید لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید
با سپاس

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران