نازل آتش نشانی چیست ؟

نازل اتش نشانی چیست

نازل آتش نشانی چیست ؟

نازل اتش نشانی یا سرلوله اتش نشانی ، وسیله اي است که جهت دقت در پاشش ، افزایش سرعت و کنترل حجم خروجی آب در انتهاي خط لوله آب مصرفی آتش نشانان در اطفاي آتش سوزي بکار برده می شود. نازل ها معمولاً داراي قابلیت پرتاب آب به صورت جت و فوگ (اسپري) هستند.

تذکر: نازل هاي آتش نشانی کفساز و کف پاش به لحاظ تشریح کامل آنها در موضوع کف وکف سازها در این بحث بررسی نمی گردد.

آبدهی نازل آتش نشانی

حجم آبدهی یا مقدار آب خروجی از سرنازل آتش نشانی با توجه به حجم آتش سوزي تعیین می شود ، بطوري که در آتش سوزي هاي کوچک به آب کمتر و در آتش سوزي هاي بزرگ به همان نسبت به آب بیشتري جهت عملیات اطفایی نیاز می باشد . نازل های اتش نشانی یا سر لوله های آتش نشانی در انواع مختلفی ساخته می شوند که به لحاظ شکل و حجم جریان آب خروجی و یا استفاده در عملیات کف دهی به محل تقسیم بندي می شوند.

انواع مختلف نازل آتش نشانی ( سرنازل آتش نشانی )

سرنازل هاي جت، فوگ، فوگ نازل (ترکیب ی جت فوگ )، نیزه اي، سپرآبی ، مانیتورها، کف سازها و اسپرینکلرها

نازل آتش نشانی

در حقیقت به دهانه خروجی آب از سرلوله یا شیلنگ اتش نشانی  نازل می گویند. وظیفه نازل تبدیل انرژي فشاري آب به انرژي جنبشی براي ایجاد پرتاب مناسب است.

این مطلب را هم ببینید
روش های جمع کردن شیلنگ های آتش نشانی

قطر نازل آتش نشانی

قطر دهانه خروجی آب از سرلوله را قطر نازل می گویند. مقدار آبدهی هر سرلوله بستگی مستقیم به قطر نازل آن دارد. طول پرتاپ آب حداکثر فاصله اي است که آب خر وجی از نازل قبل از تغییر مسیر ( شکستن مسیر پرتاپ ) طی می کند . قطر نازل ها در سر لوله های آتش نشانی دستی ( پرتابل ) مورد مصرف اتش نشانی بین 12/7 تا 19 میلی متر است.

فشار آب

مقدار فشاري است که توسط پمپهاي آب آتش نشانی جهت آبدهی در عملیات اطفایی تولید می شود. این فشار می تواند آب را در فواصل دلخواه از طریق سرلوله پرتاب نماید . مقدار فشار آب مورد نیاز در عملیات آتش نشانی 3/5 تا 16 بار است به استثنا فشار قوی و خروجی هوزریل ها که به 40 نیز می رسد . تجربه نشان داده است بهترین نتیجه درعملیات آبدهی زمانی حاصل می شود که فشار آب در سرلوله ها بین 5/5 تا 7 بار باشد . ( در مصارف کمتر آب ، فشار 3/7 بار نیز مفید است ).

نظرات (2)

مهدی مظلوم

سلام عالی بود آیا پرتاب آب به نازل مربوط میشود یا پمپ های فشار اب

    مدیر

    سلام وقت شما بخیر
    هم فشار آب و هم نازل تاثیر دارند در میزان پرتاب آب

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران