انواع نازل های آتش نشانی

انواع نازل های آتش نشانی

انواع نازل های آتش نشانی

انواع سرنازل آتش نشانی

 

نازل های شيردار آتش نشانی :

نازل شیردار آتش نشانی

نازل های شیردار و سه حالته آتش نشانی دارای ویژگی پاشش و پرتاب آب را بصورت پودر و جت دارند ، متریال و مواد استفاده شده در قسمت شیر و اهرم این نازل ها از آلومینیوم می باشد ، ولی در قسمت لوله از دو نوع متریال و مواد ساخته شده اند که می توان به لوله پلاستیکی و فلزی ( آلومینیومی ) اشاره کرد . کوپلینگ های شیلنگ آتش نشانی قابل استفاده سایز 1 اینچ ، 1/2 1 اینچ ،2 اینچ و 1/2 2 اینچ

نازل تفنگی با توربونازل آتش نشانی :

سرنازل تفنگی آتش نشانی

 

نازل تفنگی آتش نشانی قابلیت پرتاب آب را به صورت پودری و جت دارد ، جریان آب به وسیله اهرمی که در بالای نازل تفنگی وجود دارد میتوان تنظیم کرد ، نازل تفنگی آتش نشانی بدلیل پرتاب زیاد آب بیشتر در زمانی استفاده میشود که فاصله آتش نشانان از آتش زیاد می باشد . متریال استفاده شده در ساخت این نوع نازل ها آلومینیوم می باشد . برای استفاده از این نوع نازل ها می توان از اتصالات و کوپلینگ آتش نشانی سیستم استورز و سیستم انگلیسی ( بریتیش ) استفاده کرد .

نازل کف ساز سبک آتش نشانی :

نازل کف ساز سبک آتش نشانی

 نازل کف ساز سبک آتش نشانی جهت فوم هاي پر توسعه و ترکیبی مختلف با نسبت تنظیمی بین 40 تا 75 مورد استفاده قرار می گیرد. ازخصوصیات آن می توان به سبک بودن، دبی خروجی بالا و سرعت مناسب در پخش و پراکندگی کف بر روي سطوح در عملیات هاي حریق اشاره کردفشار کارکرد 5 بار و جنس نازل ها استیل می باشد.

این مطلب را هم ببینید
اجزای سیستم اطفاحریق FM200

 

 

نازل کف ساز سنگین آتش نشانی :

نازل کف ساز سنگین آتش نشانی

نازل کف ساز سنگین آتش نشانی به دلیل طول پرتاب زیاد در مواردي مورد استفاده قرار می گیرد که آتش نشان در فاصله ایمنی مناسب از حریق قرار م یگیرد و براي عملیات اطفاء با سوژه هاي اجسام و جامدات و همچنین مایعات آتش زا مانند:

نفت، روغن و چرب یهاي مناسب می باشد.

این نازل ها در شرایطی که عامل حریق از مایعات آب درست پدید آمده باشد به واسطه استفاده از فوم هاي ترکیبی خاص عملکرد بهتر و بالاتري خواهند داشت. قرارگرفتن سوراخ هاي روي بدنه نازل سبب مکش هوا و ترکیب فوم با آب شده و به صورت پودرو جت از نازل خارج می گردد

 

نازل هاي آتش نشانی خاص

نازل های آتش نشانی خاص به نازل هایی گفته می شود که به شکل هاي خاصی و به منظور کاربري هاي ویژه ساخته می شوند. نازل هاي خاص آتش نشانی  در انواع نیز ه اي، سپرآبی، اسپري کننده آب و… ساخته شده اند.

 

 

نازل و سرنازل نیزه اي آتش نشانی :

نازل نیزه ای آتش نشانی

سرنازل نیزه ای آتش نشانی ، نازلی است که جهت اطفاي حریق در پشت دیوارها و یا داخل اتاقک هاي فلزي و یا وارد کردن آب در داخل عدل هاي پنبه و علوفه، توده حصیر و نی یا انبار غله و ذغال درحال سوختن بکار می رود. آتش نشانان نوك تیز و فولادي این نازل را وارد مواد مورد نظر کرده و آب را روي آتش می پاشند. یک نوع از این نازل های نیزه ای آتش نشانی حدود 6 متر طول و 7 کیلوگرم وزن داشته و با فشار 5 بار 540 لیتر در دقیقه و فشار 8 بار 680 لیتر در دقیقه آبدهی دارند.

این مطلب را هم ببینید
انواع دستگاه های تنفسی و شناخت آن ها

نازل سپرآبی ، دیوار آب آتش نشانی :

نازل سپر آبی یا پرده آب آتش نشانی

نازل سپر آبی آتش نشانی  به منظور محافظت در برابر حرارت از طریق ایجاد دیواره آبی بکار برده می شود. این نازل وقتی مورد استفاده قرار می گیرد که حرارت آتش زیاد بوده و نیاز به عملیات در نزدیک آتش وجود دارد. با استفاده از این نازل آتش نشانی یک دیواره از آب به ارتفاع 7 تا 10 متر و طول 26 تا 32 متر در برابر آتش ایجاد می گردد و مانند یک سپر، مانع از برخورد حرارت، گازها و دود به آتش نشان و یا مواد و کالاي مورد محافظت می شود. نازل های سپر آبی داراي یک تا 15 کیلوگرم وزن و 500 تا 1200 لیتر آبدهی در دقیقه با فشار 5 تا 7 بار هستند.

 

نازل اسپري کننده آب آتش نشانی :

نازل مه پاش آتش نشانی

نمونه دیگري از نازل های آتش نشانی خاص است که داراي قابلیت بالاي خاموش کنندگی آتش و خنک کننده قوي است. این نازل آب را به صورت اسپري ذرات بسیار ریز پودر مانند درآورده (اتمیزه کننده) و در اطفاي آتش سوزي مواد نفتی و رنگ و تأسیسات داراي ولتاژ کم یا زیاد برق بکار می رود. نازل اسپری کننده آتش نشانی و یا نازل مه پاش آتش نشانی حدود 120 سانتیمتر طول و 5/300 کیلوگرم وزن دارد. مقدار آبدهی آن 300 لیتر در دقیقه و با 5 بار فشار و 400 لیتر در دقیقه با 8 بار فشار است که با زاویه اسپري و 150 درجه و مسافت پرتاب 9 تا 11 متر عمل می نماید.

این مطلب را هم ببینید
ایمنی در مقابل آتش در ساختمان های تجاری و اهمیت آن
پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران