سیستم هشدار ایمنی یا بادیگارد دستگاه تنفسی چیست

سوت هشدار دستگاه تنفسی

سیستم هشدار ایمنی یا بادیگارد دستگاه تنفسی چیست

سیستم ایمنی هشدار شخصی یا بادیگارد دستگاه تنفسی که گاهی آن را دستگاه هشدار شخصی نیز می نامند یک تجهيز الکترونیکی کوچک است که طراحی شده  تا در مواقعی که اتش نشان به دلایلی از قبیل مصدوم شدن، گیرافتادن، بیهوشی و سایر شرایط خاص در منطقه خطر مدت زمان معینی بدون حرکت مانده باشد یا به هر دلیلی نیاز به کمک داشته باشد با صدای آژیر بلند، سایر آتش نشان را مطلع کند . بعضی از انواع این تجهیزات فقط حسگر حرکتی دارند و بعضی انواع دیگر آن حسگرهای حرارتی و حرکتی دارند. میتوان دستگاه را طوری تنظیم کرد که در دمای خاصی هشدار دهد، در این نوع از حسگر حرارتی استفاده میشود. از طرفی آتش نشان خود نیز میتواند در مواقع اضطراری به صورت دستی سیستم را فعال کند.

بر اساس استاندارد ۱۵۰۰-NFPA استفاده از سیستم ایمنی هشدار شخصی حین انجام عملیات الزامی است.

انوع سیستم هشدار ایمنی شخصی آتش نشانی :

این دستگاه ها در دو مدل توکار و جداشدنی در دسترس هستند. برخی دستگاههای تنفسی جدید دارای یک دستگاه ایمنی هشدار شخصی بادیگارد دستگاه تنفسی متصل به دستگاه تنفسی هستند. وقتی شیر اصلی سیلندر هوا باز شود این دستگاه به صورت خودکار فعال می شود البته به صورت دستی نیز می توان آن را فعال کرد. دستگاه هشدار شخصی جداشدنی تقریبا به اندازه یک گوشی موبایل است و به کمربند یا لباس آتش نشان وصل میشوند

این مطلب را هم ببینید
شیلنگ آتش نشانی نواری یا تاشو و ساختار آن

برای استفاده از دستگاه باید فرد به مدت ۳۰ ثانیه بی حرکت بماند تا کارایی دستگاه و بصدا درآمدن صدای آژیر پالسی ان آزمایش شود.

گزارشات بسیاری وجود دارد که نشان می دهد این دستگاه عامل نجات جان آتش نشانان شده است البته به شرطی که آتش نشانان به درستی از آن استفاده کنند و قبل از ورود به منطقه خطر آن را آزمایش کنند. آموزش های لازم در زمینه چگونگی استفاده از دستگاه و نحوه ردگیری صدای هشدار آن باید به خوبی فراگرفته شود. شرایط محیطهای دودآلود، وجود انعکاس صدا به دلیل وجود دیوارها و سقف، استفاده از سرپوش حفاظتی و دیگر تجهیزات حفاظت فردی که سبب کاهش قدرت شنوایی میشوند هر کدام ممکن است مانع شنیده شدن صدای آژیر دستگاه شوند.

توصیه های مربوط به استفاده از دستگاه ایمنی هشدار شخصی شامل موارد ذیل است:

  • تنها از دستگاههایی استفاده شود که الزامات ۱۹۸۲ – NFPA را که استاندارد دستگاه ایمنی هشدار شخصی یا بادیگارد دستگاه تنفسی است، رعایت کرده باشند.
  •  نحوه نگهداری دستگاه باید مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده آن باشد و دستگاه به صورت روزانه مورد بازدید و آزمایش قرار گیرد.
  •  آموزش های مناسب و عملی استفاده از دستگاه فراگرفته شود.
  •  اطلاعات و آموزش های مربوط به دستگاه حداقل دو بار در سال به روز نشوند.
  • قبل از شروع نوبت کاری و استفاده از دستگاه باید نسبت به کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمود.
  •  تکنیک های ردگیری اصوات و آژیرها به اعضاء تیم امداد و نجات آموخته نشود
  •  جهت تسهیل در برقراری ارتباط، پس از پیدا کردن آتش نشان مصدوم دستگاه خامول اسود
این مطلب را هم ببینید
اطفاحریق fm200 چیست ؟ ایمنی ، عملکرد و مزایای fm200

آزمایش های مؤسسات ملی استانداردها و فن آوری آمریکا نشان میدهد که صدای هشدار دستگاه هشدار شخصی یا بادیگارد دستگاه تنفسی با افزایش دما به شدت کاهش می یابد، برای نمونه، حتی در دمای ۲۱ درجه سیلسیوس نیز افزایش دما سبب کاهش شدید صدای آن می شود.

پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران