شیلنگ ساکشن یا مکنده خرطومی آتش نشانی و ساختار آن

شیلنگ ساکشن یا مکنده خرطومی آتش نشانی و ساختار آن

لوله های خرطومی (مکنده یا آبگیری)

این لوله ها جهت انجام عمل مکش یا آبگیری از منابع روباز آب مثل استخر، رودخانه و … به منظور تأمین آب مورد نیاز آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های خرطومی از جنس لاستیک نیمه سخت توسط حلقه های مارپیچ فلزی (فولادی) طوری مقاوم شده اند که در هنگام عمل آبگیری مانع از جمع شدن لوله ها می شود. خرطومی ها در اندازه های ۱ تا ۶ اینچ ساخته می شوند. لوله های خرطومی مورد استفاده آتش نشانی در آبگیری از منابع سطحی دارای قطر ۴ تا ۵ اینچ هستند. لوله های خرطومی مورد کاربری آتش نشانان در اندازه ۱ / ۵ متری هستند و جهت آبگیری در صورت طولانی بودن مسیر مکش حداکثر چهار لوله را می توان به یکدیگر متصل نموده و آبگیری کرد. (حداکثر عمق مکش پمپ های آتش نشانی ۸ متر است).

اتصال لوله های خرطومی به یکدیگر باید به صورتی باشد که هیچ روزنه ای جهت نفوذ هوا در طول خرطومی مورد استفاده در آبگیری وجود نداشته باشد. (وجود هر روزنه یا منفذ عمل مکش را دچار اشکال خواهد کرد). لوله های خرطومی معمولا به رنگ سیاه ساخته می شوند و در برابر فشار آب ۳ اتمسفر مقاومت دارند، علاوه بر آن در برابر فشار مکشی و خلاء معادل ۰/۰۴ بار مقاوم هستند.

 ساختمان لوله های خرطومی از ۴ قسمت زیر تشکیل شده است:

الف) لایه داخلی: از لاستیک مصنوعی مقاوم و مرغوب با سطح داخلی صاف.

ب) مارپیچ فلزی: بر روی لایه داخلی مارپیچی از مفتول فولادی با پوشش ورقه ای از روی نصب می گردد که ضمن دارا بودن انعطاف زیاد مانع از جمع شدن لوله و به هم چسبیدن آن در اثر فشار مکش هوا (خلا) می گردد.

ج) بافت تقویت کننده: طنابی از الیاف مصنوعی است که به سختی به لایه زیرین چسبیده و مقاومت بدنه لوله را در برابر فشار وارده افزایش می دهد، در بعضی از انواع خرطومی طناب را در قسمت خارجی لوله خرطومی می پیچند.

د) پوشش خارجی: که از لاستیک مصنوعی مقاوم به شکل موج دار ساخته شده است که این لایه لاستیکی از قسمت بیرونی دارای بافت پارچه ای مقاومی است که در مجموع شرایط مناسبی را جهت مقاومت لوله خرطومی در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی و شرایط آب و هوایی ایجاد می نماید.

این مطلب را هم ببینید
انواع دستگاه های تنفسی و شناخت آن ها
پیگیری سفارش
لیست مقایسه
error: حمایت از قانون کپی رایت یعنی احترام به حقوق خود و دیگران